Smakprov verktyget QLeva - Åk4-Åk5

QLeva är ett hälsofrämjande verktyg för skolan och vården, framtaget av barnläkare, för elever 6-16 år och deras vårdnadshavare. Med QLeva får man lära sig hur man bäst tar hand om hjärnan, kroppen och varandra för att må bra. QLeva-appens frågor tar tempen på levnadsvanorna och man kan tävla med sig själv till allt bättre resultat. Se Smakprov QLeva Förskoleklass nedan

Ur bildspelen med pedagogens manus

 

Ur bildspel 1 - OM SÖMN

Ni vet hur det känns när ni somnat för sent på kvällen och sedan måste väckas och gå upp till skolan. Det är jobbigt och du orkar nästan inte äta frukost! Därför är det bra med vuxna som hjälper dig att hålla din läggtid, särskilt på skoldagarna.

 

 

 

 Det finns mycket spännande och roligt att titta på i paddan eller mobilen och datorn, men innan du ska sova är det bättre att läsa i en bok. Din hjärna blir annars upp-piggad av ljuset från skärmen och det blir svårare att somna då. En vanlig berättelse i en bok blir du istället lugn och sömnig av. Många säger att det känns härligt att ha en bok att läsa i varje kväll så att man har en historia i huvudet att somna till.

 

 

 

Ur bildspel 2 - OM MAT

Det är bra att äta lagom mängd mat på måltiderna så att magsäcken fylls på lagom mycket. Äter du för mycket känner du dig ”proppmätt” och då töjs magsäcken ut och blir för stor. Det är bra att äta en lagom portion för din kropp. Din magsäck är ungefär så stor som båda dina knytnävar ihop.

(Pedagog kan låta eleverna sätta samman sina knytnävar som på bilden och fundera över hur stor deras magsäck är.) Så mycket mat ska du ha på din talltik på de stora måltiderna; frukost, lunch och middag. På mellanmålen kan du äta ungefär så mycket som en knytnäve i mängd. Magsäcken kan töjas ut och även krympa ihop, men bäst är om du kan äta en bra mängd så att du känner dig lagom mätt efter maten.

 

Vissa äter för fort och andra kan sitta och peta i maten jättelänge. För magen är det bra om du äter en portion på 15-20 minuter. Då hinner du också prata med någon vid bordet och ha en trevlig stund ihop. Om du äter väldigt fort kan du träna på att sakta ner – man kan ta mindre tuggor, tugga längre och ibland lägga ner besticken och prata lite. Äter du väldigt sakta kan du träna på att äta lite fortare – det går att träna upp det med.

 

 

 

Ur bildspel 3 - OM RÖRELSE

Eftersom det är bra att röra på kroppen kan det vara bra att du går i någon fritidsaktivitet. Det finns ofta flera saker att välja på så du kan säkert hitta något som passar just dig. Vissa gillar lagsport som fotboll och innebandy, andra klubbsporter som tennis, badminton eller pingis. Kanske gillar du musik och då kan dans vara riktigt kul. Om du börjar i en aktivitet ska du alltid gå minst en hel termin eftersom det inte är bra att avsluta mitt i terminen.

 

 

 

Många av dina kompisar, och kanske även du, gillar att spela dator eller hålla på med paddan eller mobilens olika spel. Det är lätt att fastna lång tid vid skärmar eftersom spelen är gjorda så att man ska vilja sitta kvar länge. Det kan vara väldigt roligt, men om du sitter för länge vid skärmen kommer du till slut inte må bra.

Det beror på att hjärnan och kroppen behöver göra andra saker i verkliga livet, där det finns så mycket annat som är kul att göra. Det får du ju inte glömma bort!

Det är svårt för barn att själva avsluta spelandet och därför behövs det föräldrar som bestämmer hur länge du får sitta vid skärmen – de vet allra bäst. Ibland känner du att du vill spela mer, men det är bra att en vuxen håller reda på tiden så att det inte blir för länge.

 Ur bildspel 4 - SJÄLVFÖRTROENDE OCH VÄRDERINGAR

Samvetet verkar sitta någonstans nära själen och har att göra med vad som är rätt och fel. Dåligt samvete har de flesta haft om man har gjort något man egentligen visste att man inte borde göra. Kommer du på något som gett dig dåligt samvete? Ett bra samvete känner du när du gjort något på ett bra och riktigt sätt. Om du t ex hjälpt någon som blev retad kan du känna gott samvete. Ett bra sätt att känna av ditt samvete är att på kvällen se dig själv i spegeln och känna efter och fråga dig om du är nöjd med dig själv och det du gjort idag. Hur tror du den som mobbat någon kommer att känna sig när hen ser sig i spegeln?

 

 

Att hälsa på varandra är ett sätt att visa respekt för varandra. Dessutom tycker Hannas fröken att det är bra att hälsa på eleverna varje morgon. Då hinner hon se lite hur var och en mår och kanske säga några ord. Men ibland blir det bra ett ”hej” och ett leende.

Pedagog kan diskutera med eleverna hur ni gör eller kanske vill göra framöver.

 

 

 

Elevhäfte

Hanna och Filip


 

Föräldravägledning