Förskoleklass - Åk 1
QLeva Förskoleklass består av:
- Information till skolledare/rektorer
- Handledning till pedagoger
- Handledning till elevhälsan (skolsköterskan)
- Informationsbrev till föräldrar
- Bildspel till barnen (4 st)
- Pedagogens manus till bildspel elever (4 st)
- Elevhäfte (bilder mm)
- Bildspel till föräldramöte
- Pedagogens manus till bildspel föräldramöte
- Informationsfolder till föräldrar
Arbetet med eleverna i förskoleklass
Kunskapsmaterialet för 6-7-åringar är anpassat till barnens ålder och mentala utveckling. De förväntas ännu inte kunna läsa varför allt material som är riktat till barnen är i bildform.
Totalt rör det sig om fyra bildspel om max 5-6 bilder, för att barnen ska orka. Bildspelen handlar om två barn i deras egen ålder, Hanna och Filip, som är tecknade av barnboksillustratören Malin Svarén. Varje bildspel tar upp ett viktigt ämne med inspirerande och lättförståeliga bilder som tilltalar denna åldersgrupp.
Bildspelen är tänkta att visas under höstterminen som del i introduktionen till den stundande skoltiden. Förslagsvis visas ett bildspel/månad; september till december.
I QLeva ingår även ett bildspel med föräldravägledning vilket är tänkt att visas på det första föräldramötet på hösten. Då får vårdnadshavarna också en skrift med sig hem om hur de kan hjälpa sina barn till hälsa och lärande.
Elevernas bildspel handlar om:
- Kroppen och sömn
- Kroppen och mat
- Kroppen och rörelse/stillasittande
- Självförtroende och värderingar
Pedagogen får till varje bildspel tydliga manus och även förslag på övningar och diskussionsämnen med eleverna. Varje bildspel avslutas med att barnen får en uppgift att rita något som bildvisningen inspirerat till. De gör de i sitt eget QLeva-häfte, som de får efter första bildvisningen. Du kan också, fritt efter bildspel och ritande, spinna vidare i diskussion med barnen om hur det ser ut i deras liv kring dagens ämne. Elevhäftet tas med hem så att eleven kan gå igenom det med föräldern som sedan får signera att man sett vad barnet lärt sig i skolan.
Arbetet med föräldrarna
Lika viktigt som att ge barnen dessa grundläggande kunskaper är att få med föräldrarna i medverkan för en hållbar livsstil. Den informationen är tänkt att de ska få i samband med det första föräldramötet. Det blir som en investering för att få piggare, men också lugnare, elever i klassen framöver.
Föräldrarna presenteras en powerpoint och även här finns färdigt talar-manus för dig som presenterande pedagog. Vid presentationen är skolsköterskan helst närvarande för att kunna vara behjälplig och svara på frågor kring innehållet om livsstil, kroppen, gränssättning mm. Efter avslutad presentation är det lämpligt med en frågestund, varefter alla får en skriftlig QLeva föräldravägledning. Genom att barnen kommer hem och visar sitt arbetshäfte för föräldrarna befäst kunskapen hos såväl barn som föräldrar.
Samarbetet med skolsköterskan
I början av terminen kommer pedagog och skolsköterska överens om en lämplig kväll då man tillsammans kan medverka vid föräldramöte. Om en pedagog sedan, under livsstilsarbetets gång, märker att någon elev faller ut, d v s har en oroväckande livsstil, tas direkt kontakt med skolsköterskan. Hon kallar då eleven och föräldrarna till ett särskilt hälsosamtal. På detta vis kommer elevhälsan in tidigt och kan arbeta förebyggande för en hållbar livsstil, vilket är ett av elevhälsans huvudmål.
Tar inte mycket tid - men ger mycket tillbaka
Arbetet med QLeva kommer inte att ta mycket tid i anspråk. Totalt cirka 4 timmar under höstterminen plus föräldramötet. Målsättningen är piggare och gladare barn som blir lättare att undervisa - en vinst för alla inblandade och en investering i våra barn och framtiden.