Grupparbeten Åk 6 - 7

Som första grupparbete: Engagera eleverna i att besvara frågorna i QLeva-appen (flik på hemsidan) och de ska sedan be en förälder besvara föräldradelen.

Låt eleverna reflektera och arbeta med sitt QLeva-häfte med den del som dagens bildspel handlat om. Häftet behålls sedan i skolan, lämpligen samlar pedagogen in dem så att de inte försvinner. När QLeva-arbetet är klart får de behålla sina häften.

 

Grupparbete 1:

Hos skolsköterskan kan man kolla hur mycket man har vuxit och få svar på frågor om kroppen. Känner klassen till Elevhälsan?

Låt klassen delas in i grupper som funderar kring en av följande och skriver ner vad de tror att

-       Skolsköterskan

-       skolläkaren

-       kuratorn

-       specialpedagogen

-       skolspsykologen

-       rektor

har för arbetsuppgifter – vad gör de egentligen?

Hur kan de hjälpa elever? Sedan berättar man det för de andra i klassen som kan komplettera bilden.

 

Grupparbete 2:

Olika grupper kan jobba med:

-       Hur en bra måltidsrytm ser ut

-       Vad betyder bra energibalans

-       Hur mår man om det går alldeles för lång tid mellan måltiderna eller om man äter för liten mängd

 och sedan redovisa för varandra - för vidare diskussion i klassen

 

Grupparbete 3:

Låt eleverna skriva ner en ”skärmdagbok”  under en vecka. I skärmtid räknas all tid stillasittande vid spel, mobil eller surfplatta.

Räkna ihop tiden och reflektera över resultatet.

Diskutera hur man ska få bra balans mellan digital tid och tid IRL.

Låt eleverna skriva ner förslag på hur man kan jobba på att ta makten över skärmen.

 

Grupparbete 4: 

Diskutera gruppvis begrepp (om vad det är och hur man kan visa det) som

-       Mod

-       Plikt

-       Tacksamhet

-       Rättigheter

-       Skyldigheter

-       Att vara mänsklig

-       Respekt

Varje grupp kan sedan presentera sina tankar kring det ord de fått.