För vården

Primärvården får fler och fler unga som söker för lättare psykiska besvär. Om besvären hindrar ett fungerande liv och normal utveckling benämns det psykisk ohälsa. Många gånger beror den på dåliga levnadsvanor med ofta kronisk stress och för dålig återhämtning. QLeva är ett konkret lärverktyg som flera personalkategorier inom vården kan använda i arbetet för en hållbar livsstil. Med QLevas inspirerande bilder och material blir såväl patienten som vårdnadshavare upplysta.

Arbetet med patienterna

Kunskapsmaterialet är anpassat till patienternas ålder och kategoriseras efter årskurs i skolan, varför de ofta benämns "elever". QLeva kan även användas i skolans hälsofrämjande arbete. Texter belyser vad bilderna vill förmedla. Totalt rör det sig om fyra bildspel med varierande antal bilder utifrån vad eleverna bedöms orka med. De ska också orka att jobba med sitt elevhäfte, som knyter an till bildspelet för egen reflektion. Bildspelen handlar om två elever i deras egen ålder, Hanna och Filip, som är tecknade av barnboksillustratören Malin Svarén. Varje bildspel tar upp ett viktigt ämne med inspirerande och lättförståeliga bilder som tilltalar denna åldersgrupp. Förslagsvis visas ett- två  bildspel/månad. De går bra att användas för arbete i mindre grupp av ungdomar eller enskilt. 

I QLeva ingår även viktig flöräldravägledning. Denna kan skrivas ut och behandlaren går igenom densamma vid första besöket, förslagsvis när patienten/eleven jobbar med sitt elevhäfte. Vårdnadshavarna får med sig skriften hem om hur de kan hjälpa sitt barn till hälsa och lärande.

Elevernas bildspel handlar om:

Kroppen och sömn (inklusive kroppens utveckling), Kroppen och mat, Kroppen och rörelse/stillasittande, Självkänsla och värderingar

Behandlaren får till varje bildspel tydliga manus och även förslag på övningar och diskussionsämnen. Varje bildspel avslutas med att eleverna får arbeta en stund med material som bildvisningen inspirerat till. De gör de i sitt eget QLeva-häfte, som de får i samband med första bildvisningen. Behandlarenen kan också, fritt efter bildspelet, spinna vidare i diskussion om hur det ser ut i deras liv kring dagens ämne. Dagens avsnitt i elevhäftet arbetar eleven med på vårdcentralen och när det är klart väljer eleven själv att ta med det hem eller inte. Elevhäftet ska i så fall återföras vid nästa återbesök att användas efter nästa bildspel.

 Arbetet med föräldrarna

Lika viktigt som att ge eleverna dessa grundläggande kunskaper är att få med föräldrarna i medverkan för en hållbar livsstil. Den informationen är tänkt att de ska få i samband med det första QLeva-besöket hos behandlaren. Föräldrarna får en skriftlig QLeva föräldravägledning. Behandlaren går igenom den sida för sida tillsammans med föräldrarna, lämpligen då eleven jobbar med elevhäftet.

Samarbete med andra 

Om behandlaren stöter på problem eller misstänkta somatiska orsaker ska man konsultera den initialt behandlande läkaren. Kanske behöver ytterligare undersökningar göras eller remisser skickas? 

 QLeva tar inte mycket tid - men ger mycket tillbaka

Arbetet med QLeva kommer inte att ta mycket tid i anspråk. Totalt cirka 4 timmar fördelade på lika många besök. Beroende på individ följer man sedan upp med det antal besök som behövs. Målsättningen är förbättrad psykisk hälsa och gedigen kunskap hos elev och föräldrar om hur man tar hand om hjärnan, kroppen och varandra för att må bra - en vinst för alla inblandade och en investering i våra unga och framtiden.

 KOM IGÅNG PRAKTISKT MED QLEVA!

1. VC-chef beslutar att VC vill arbeta med QLeva. Förslagsvis beställer VC en "Kom igång med QLeva-föreläsning" då vi kan komma till er.

2. Skriv ut skriftlig information om QLeva till patienter/vårdnadshavare i väntrummet samt skriv ut och sätt upp en affisch där. När VC kommit igång med QLeva-arbetet kan man beställa certifiering. Ett certifikat kan då erhållas vilket kan hängas i väntrummet.

NÄR PATIENT SÖKT OCH VARIT PÅ FÖRSTA BESÖK HOS LÄKARE - KONSTATERAD PSYKISK OHÄLSA

3. Ladda ner och kopiera Elevhäfte för patientens/elevens aktuella åldersgrupp/årskurs.

4. Ladda ner och kopiera Föräldrainformationen till varje familj (ett per elev, två om delat boende). Delas ut i samband med första QLeva-besöket hos vald behandlare.

5.  Inför bildspelsvisning ladda ner och skriv ut manus till det bildspel som ska visas.

6. Besluta vid första besöket om lämpliga tidpunkter för kommande tre bildspel som eleven ska få se. De tar vardera cirka 30 min beroende på iindividen. Förslagsvis ett bildspel per besök varannan vecka. Efter visat bildspel arbetar eleven med sitt häfte som de får ta hem om de vill, men sedan återföra till nästa besök. Elevhäftet kan också lämnas kvar på VC.  Behandlaren förvarar i så fall elevhäftet till nästa bildspelstillfälle.