Smakprov verktyget QLeva - Åk2-Åk3

Ur bildspelen med pedagogens manus

 

Ur bildspel 1 - OM SÖMN

Inuti ditt huvud, skyddad bakom det hårda skallbenet, finns din hjärna. (eleverna kan knacka på sina huvuden försiktigt). Det är den som är chefen över din kropp. I hjärnan finns allt du tänker och från hjärnan styrs t ex armar och ben när du vill röra på dig. Hjärnan har mycket att göra och tänk, att den sköter så mycket utan att du behöver tänka på det! Det du behöver tänka på är att din hjärna ska få vila varje natt och det gör den när du sover. Det är när det är mörkt och tyst som hjärnan gillar att sova.

 

 

 

Ni vet hur det känns när ni somnat för sent på kvällen och sedan måste väckas och gå upp till skolan. Det är jobbigt! Därför är det bra med vuxna som hjälper dig att hålla din läggtid, särskilt på skoldagarna.

 

 

 

 

 

Ur bildspel 2 - OM MAT

Hanna äter alla måltider som hon behöver varje dag. Hon har gjort det till en god vana att alltid äta frukost, lunch och middag. Sedan äter hon mellanmål också för det behöver barn som växer. De måltidsringar du ser på bilden är olika stora – den första stora ringen är den viktiga frukosten. När man äter frukost piggnar hjärnan till så att du orkar tänka och lära dig saker i skolan.

Vilka måltider är de andra ringarna? Äter du på alla?

Pedagog pratar om måltiderna; 6 st, 3 stora och tre mindre (= frukost, lunch middag och däremellan förmiddagsfruktstund, mellanmål och kvällsmat) och klassen kan prata om vad man äter. Pedagog berättar: det är viktigt att barn som växer äter alla mål. Maten gör en också pigg och man mår bra.

 

När bensinen tar slut så tankar man bilen för att den ska kunna gå framåt igen.

Vi människor måste också tanka upp oss, fast med mat och dricka – annars blir vi trötta och ledsna.

Här ser du en glad och mätt Filip som just ätit middag!

 

 

Ur bildspel 3 - OM RÖRELSE

Du kan känna din muskel när du spänner armen. Ännu större och starkare muskler har du i dina ben. Musklerna mår bra av att du rör på dig och det gör du nästan hela tiden när du är ute.  Kanske cyklar du eller spelar bandy eller leker jage? Det är bra! En muskel som inte används blir svagare, t ex om man sitter stilla för mycket.

Låt eleverna sitta på sin stol och sträcka ena benet rakt ut och sedan känna på den spända stora lårmuskeln – berätta att den är en av kroppens största muskler.

 

 

Säkert tycker du och dina kompisar att det är kul att titta på paddan, datorn eller mobilen. Det finns roliga spel och annat spännande. Det viktiga är att man inte sitter för länge stilla vid skärmen, eftersom kroppen är gjord för att röra på sig. När du inte sitter vid skärmen kan du hitta på andra saker att göra, t ex ute.

Det är mamma och pappa som bestämmer hur länge du får sitta vid skärmen – de vet allra bäst. Ibland känner du att du vill spela mer, men det är bra att en vuxen håller reda på tiden så att det inte blir för länge.

 

 

Ur bildspel 4 - SJÄLVFÖRTROENDE OCH VÄRDERINGAR

Hanna och Filip har känt varandra i flera år nu. Det känns bra att ha en vän man kan lita på. Hur ska man vara för att få en vän och sedan kunna ha kvar vännen länge? Jo, då gäller det att man bryr sig om varandra. Om den andra är glad så skrattar man tillsammans och om den andra är ledsen eller arg så försöker man förstå varför.

Kanske kan man som vän hjälpa den andra att må bättre? Om man är ledsen känner man sig ofta bättre om någon bara finns där och bryr sig om en. Så kan du öva dig på att vara en bra vän. Då blir vänskapen starkare för varje dag som går.

 

 

Du vet säkert att det är bra att hälsa på andra människor – också på de som kommer hem till dig som du inte känner. Här ser du Hanna som hälsar på två vänner till hennes mamma. Hanna tar i hand, ser dem i ögonen och säger: ”Hej, jag heter Hanna” och så ler hon mot dem. Då blir de väldigt glada och minns hennes namn. De flesta människor blir glada när man hälsar på eller vinkar till dem! Hur brukar du göra när det kommer främmande hem till er?

Pedagogen kan låta eleverna öva på att hälsa både på kompisen till höger och till vänster om sig.

 

 

 

Elevhäfte

Hanna och Filip

 
 

 

 

 

 

 

 

 

Föräldravägledning