Smakprov verktyget QLeva - Åk6-Åk7

Ur bildspelen med pedagogens manus

 

Ur bildspel 1 - OM SÖMN

Vi bor alla på vår vackra planet jorden eller Tellus som den också heter. Det mesta på jorden och i naturen går i cykler, vilket betyder att det går och kommer tillbaka på ett regelbundet sätt, t ex årstiderna. Vår, sommar, höst, vinter och så börjar det om igen.

Även djuren lever efter rytmer; flyttfåglar flyger en viss tid, djurens ungar föds en viss tid. Andra naturfenomen som tidvatten och dygnsrytmen med dag och natt kommer och går regelbundet. Vi människor är väldigt gamla naturvarelser och även vi behöver leva efter en viss rytm för att må riktigt bra. Vi behöver t ex följa jordens dygnsrytm och sova när det är mörkt. Ett annat exempel är att vi behöver äta med jämna mellanrum för att inte bli trötta, irriterade och få svårare att koncentrera oss.

Som ni nu vet så behöver era hjärnor 10 timmars sömn varje natt under flera år framöver. Det beror på att så mycket kommer att hända i era kroppar under de närmsta åren. Ni ska utvecklas från pojke till man och från flicka till kvinna. Det är arbetsamt för kroppen – inte konstigt att ni behöver mycket sömn!

 

 

 

 

Ur bildspel 2 - OM MAT

Hur mycket vi väger beror på hur mycket näring vi får i oss (IN) och hur mycket av energin vi gör av med (UT). När IN och UT är i balans håller vi en bra vikt. En vuxen person som håller sin balans kan väga lika mycket år ut och år in. För barn och ungdomar som växer ska det dagliga intaget av mat också räcka till själva växandet. Om man inte känner att man är i balans finns det saker man kan göra:

IN-sidan påverkas av vad, hur mycket och hur ofta du äter.

UT-sidan betyder energi som går åt, näringen som förbränns i kroppen. Främst går det åt energi för att hålla kroppen igång och lagom varm. Du vet säkert att din kropp är 37 grader varm – du är alltså ett livslevande element och för det går det åt mycket energi! UT-sidan kan du också påverka genom hur mycket du rör på dig.

Pedagog kan fortsätta diskussionen kring hur vågen påverkas av olika saker t ex om man äter för mycket eller för litet – vad händer då med balansen? Om man tränar väldigt mycket – vad händer då och hur kan man få bra balans igen? (alltså vågen väger över på UT-sidan men kan kompenseras av att personen börjar äta mer så att balansen ändå nås). Försök få eleverna att förstå vågmodellen.

Kanske känner du igen dig när du ser denhär bilden? Såhär har de flesta känt sig någon gång om man glömt äta eller kanske inte hunnit det. Filip åt inte maten i skolmatsalen på lunchen för han gillade inte fiskbullarna. Vad tycker ni han skulle gjort då? Och vad gör ni om ni inte gillar skolmatsalens lunch?

- Börja med att smaka på maten om du inte gjort det tidigare – kanske har din smak ändrat sig?

- Tänk på att du alltid måste ”tanka upp dig” med någon mat på lunchen annars blir du som Filip på eftermiddagen. Ta andra saker att äta om det går; sallad, knäckemackor, några glas dricka. Allt är bättre än ingenting!

 

Ur bildspel 3 - OM RÖRELSE

Många skolor har bra regler kring skärmanvändning i skolan.  Om skolan inte har det kan det lätt bli så att alla hamnar vid dator eller mobil i korridorerna inomhus på rasten. Då får ni inte samma avkopplande rast som om ni kommer ut en stund i friska luften. Vissa skolor har regeln att mobiler bara får användas utomhus – då går eleverna i alla fall ut!

Pedagog kan gå igenom vilka regler ni har på er skola. Om inga regler finns är det lämpligt att ta upp det med rektor, eftersom det skulle gagna eleverna. Som pedagog kan du själv ge eleverna bra råd kring detta.

QLeva kan erbjuda råd kring hållbar skärmanvändning i skolan. Skicka oss i så fall ett mail på info@qleva.se

 

 

Du har säkert tillgång till flera typer av skärmar som mobil, padda och laptop. Du och dina kompisar gör olika saker på dem. Många spelar spel medan andra kollar mycket på Youtube eller chattar med andra. Det finns en massa kul förstås. I skolan finns också skärmar men där ska de användas för skolarbete och ni ska lära er jobba med skärmarna på olika sätt.

Det är lätt att det blir för mycket tid på nätet – inte minst sedan den smarta mobilen kom. Det bästa är att hitta en bra balans så att du också hinner med andra saker.

 

 

Ur bildspel 4 - SJÄLVFÖRTROENDE OCH VÄRDERINGAR

Världens länder har gått samman i FN – Förenta Nationerna för att tillsammans kunna ta kloka beslut som är bra för alla människor på jorden.  År 1948 skrev FN ihop ”Konventionen om mänskliga rättigheter” som handlar om just alla människors lika värde och lika rättigheter att finnas och leva oavsett var man bor eller hur man ser ut. Vi har alla det gemensamt att vi människor. Varför skulle någon vara bättre eller sämre än någon annan?

 

 

 

 

Det är mänskligt att göra fel ibland. Ingen är ju perfekt. Men ibland gör du saker som verkligen gör någon ledsen och då gäller det att du märker och förstår det. Oftast märker du det. Det lättaste är att vända sig bort och inte bry sig. Men inom dig känns det inte bra. – Då är det bättre att samla lite mod, se på den andra och faktiskt säga ”Förlåt, det var inte meningen”. Allt blir sedan så mycket bättre, också inuti dig själv.

Pedagog: Kan någon elev berätta om när hen sa förlåt senast och hur det kändes före och efter?

 

 

 

Elevhäfte

Hanna och Filip


 

Föräldravägledning