Smakprov verktyget QLeva - Åk8-Gy1

QLeva är ett hälsofrämjande verktyg för skolan och vården, framtaget av barnläkare, för elever 6-16 år och deras vårdnadshavare. Med QLeva får man lära sig hur man bäst tar hand om hjärnan, kroppen och varandra för att må bra. QLeva-appens frågor tar tempen på levnadsvanorna och man kan tävla med sig själv till allt bättre resultat. Se Smakprov QLeva Förskoleklass nedan

Ur bildspelen med pedagogens manus

 

Ur bildspel 1 - OM SÖMN

Här ser ni ett s k Hypnogram som visar hur man sover med olika sömndjup cykliskt under natten. Längs X-axeln visas sovtiden. Linjens Y-position indikerar sömndjup. Kraftig svart linje indikerar REM-sömn= rapid eye movement under lätt sömn med drömmar.

Den viktiga djupsömnen förekommer mest på förnatten och den ytligare drömsömnen mer på efternatten. Under djupsömnen är du svårväckt och då sker den huvudsakliga återhämtningen. Då insöndras också viktiga signalsubstanser eller hormon från hjärnan som t ex tillväxthormon. Därför ska du vara rädd om din nattvila och komma i säng i tid så du får din viktiga djupsömn.

 

 Röken från en cigarett innehåller en massa cancerogena ämnen förutom det beroendeframkallande nikotinet. Man kan jämföra med de gifter du skulle få i dig om du andades i ett avgasrör. Lika smart är det att röka cigaretter! Inte konstigt att man till slut får sjukdomar som lungcancer och KOL. KOL är en läskig sjukdom som gör att du andas allt sämre och till slut får lufthunger, d v s att du upplever att du inte får tillräckligt med luft. Det är väldigt plågsamt som du förstår. I slutskedet av KOL får de flesta gå med ständig syrgastub för att inte få panik-känslor.  

 

 

 

Ur bildspel 2 - OM MAT

Kolhydrater är viktigaste energikällan för hjärnan så att du orkar tänka. Intressant är att själva hjärnan till största delen består av fett – så fett är viktigt! Protein är viktiga byggstenar för dina muskler.

Det skrivs och pratas mycket om mat och specialdieter i tidningar och media. Det blir inne att äta speciella saker av och till. Men människokroppen är gammal och cellerna behöver samma som de alltid har behövt, nämligen kolhydrater, fett och protein. Det får du i dig om du äter vanlig mat enligt ”tallriksmodellen”. I Sverige har vi Livsmedelsverket som ger ut kloka råd kring vad man bör äta. Om du äter vanlig blandad mat i lagom mängd så blir det bra. De speciella dieterna är ofta besvärliga att följa, är dyra och är sällan bättre än vanlig mat. Dessutom blir det svårare att äta tillsammans med andra.

 

Kanske känner du igen dig när du ser denhär bilden? Såhär har de flesta känt sig någon gång om man glömt äta eller kanske inte hunnit det. Hjärnan vill ha påfyllning med näring ungefär var 3-4 timma under den vakna delen av dygnet. Om det går mer än 5-6 timmar börjar sockerhalten i blodet sjunka. Blodsockret är viktigaste energikällan för hjärnan, så därför påverkas den. Du blir trött, lätt irriterad och får mindre tålamod. Din hjärna funkar helt enkelt inte lika bra när det är näringsbrist! Du blir även trött i kroppen.

 

 

 

Ur bildspel 3 - OM RÖRELSE

Vardagsmotion kan vara många olika saker. Allt från att välja trappan istället för hissen till att tänka på att röra på kroppen när du har möjlighet. Ta cykeln istället för bussen. Gå till skolan istället för att åka bil. Det tar längre tid men om du planerar för det så går det bra och du kommer att känna dig piggare och mer nöjd med dig själv eftersom du tar så bra hand om kroppen.

 

 

 

 

Det blir mycket tid framför skärmar av olika slag som mobil, padda och laptop. Många spelar spel medan andra kollar mycket på Youtube eller chattar med andra. Det finns en massa kul förstås. I skolan jobbar ni också med skärmar och skolarbetet hemma blir också oftast på skärmen. Tiden stillasittande kan bli väldigt lång.

Utöver skolarbetet blir det viktigt att du har koll på skärmtiden på fritiden så att det inte blir för mycket utan att du får tid över till annat aktivt liv.

Försök sträva efter en bra balans mellan skärmtid och tiden IRL.

 Ur bildspel 4 - SJÄLVFÖRTROENDE OCH VÄRDERINGAR

Det är olika hur mycket man hävdar sina rättigheter eller tänker på sina skyldigheter. Vissa verkar alltid tänka på andra, hjälper till och ”gör rätt för sig”. Kanske glömmer de helt att de har vissa rättigheter också?

Andra kräver alldeles för mycket av andra, av samhället, av läraren etc och glömmer att de själva faktiskt har ett eget ansvar och vissa skyldigheter.

Egentligen borde alla både känna till sina rättigheter men även ta ansvar för de skyldigheter man har. Du har skyldigheter inte minst mot dig själv – en viktig skylidighet är att ta hand om din kropp!

Pedagog kan diskutera detta när det kommer till skolan och skolarbetet.

Ta gärna praktiska exempel på såväl elevers rättigheter som skyldigheter för att skolarbetet ska flyta bra.

När du är inkännande gentemot andra människor ser du deras behov – du är empatisk. Då kan du även visa respekt på olika sätt gentemot andra. Här ser du några exempel på respektfullt bemötande.

När du uppträder på det viset kan du känna stolthet över dig själv. Du kan se dig i spegeln på kvällen och känna att du är en bra person. En person som andra får respekt för.

.

 

 

Elevhäfte

Hanna och Filip

 
 

Föräldravägledning